For nøyaktig 44 år siden ble en lang kamp kronet med seier, og kjærlighet mellom to av samme kjønn var ikke lenger kriminelt i Norge. Den 21. april i 1972 kunne FRIs forløper, Forbundet av 1948, feire at Stortinget opphevet § 213, som forbød sex mellom menn.

Imidlertid lever lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i cirka 80 land fremdeles et liv som ’kriminelle’. I Afrika, Asia og Amerika ble såkalte ”sodomilover” innført av den daværende britiske kolonimakten som et ledd i å ’sivilisere’ koloniene. De som sitter igjen med oppvasken er lhbt-aktivistene.

- For første gang i historien har aktivister fra Kenya, India og Sri Lanka en reell sjanse til å fjerne sodomilovene, sier FRI-leder Ingvild Endestad. – Vi kan ikke la denne sjansen til å støtte dem i denne kampen gå fra oss.

Det er svært få som dømmes for å ha begått såkalt ’kjødelig omgang mot naturens orden’. Likevel brukes lovene aktivt til å trakassere, arrestere og utpresse folk. De legitimerer vold og diskriminering på grunnlag av seksuell orientering og kjønnsidentitet. De gjør at voldsutøvere kan være trygge på at ofrene ikke vil anmelde dem. I tillegg skaper de skam og stigma. Deres blotte eksistens er i strid med menneskerettighetene.

FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold har i ti år arbeidet med aktivister som jobber for å fjerne antihomolover i Kenya, India og Sri Lanka. Under Pridene i 2016 vil FRI samle inn penger så vi kan fortsette å støtte disse aktivistenes viktige arbeid, og ruller derfor ut kampanjen ”Free to Love, Free to Be”.

Endestad håper at mange vil bidra til kampen for avkriminalisering ved å bli medlemmer av FRI, bli faste givere til FRIs internasjonale solidaritetsfond, eller bare vippse en tier.

- FRI er en del av en global bevegelse for menneskerettigheter, sier Endestad. - Dette fellesskapet håper vi at alle kjenner på, uansett om man går i Pride-paraden i Bergen, arrangerer skeiv cafe i Ski eller forbereder sakspapirer til et lokallagsmøte i Tromsø. Vi håper at hele lhbt-miljøet i Norge vil bidra til at aktivister i India, Sri Lanka og Kenya kan feire slik vi gjorde for 44 år siden!, avslutter hun.

Per år 200,-

Som medlem får du medlemsblad, rabatter på arrangementer og fester og ikke minst: Du låner oss din stemme så vi kan kjempe de skeives sak i Norge og utlandet.