Homoseksualitet avkriminalisert i India

Ett av verdens mest folkerike land avkriminaliserte i dag homoseksualitet! – En vanvittig stor seier

Foto: Aditya Bondyophadyay

Pressemelding fra FRI:
6. September 2018 er en historisk dag for lhbt-personer i India. Etter 157 år er loven som kriminaliserer sex mellom to av samme kjønn endelig slått tilbake.

«Straffelovens paragraf 377 er irrasjonell, uforsvarlig og tilfeldig. Majoritetens meninger og moral kan ikke diktere grunnlovsfestede rettigheter», skriver et enstemmig dommerpanel i dag i et av verdens mest folkerike land, med over 1,3 milliarder mennesker.

Med dette er en 16 års kamp i rettssystemet endelig vunnet. I 1861 innførte det britiske kolonistyret straffelovens paragraf 377, et forbud mot «kjødelig omgang mot naturens orden», som gjør seksuelle relasjoner mellom to av samme kjønn til en kriminell handling. Lhbt-aktivister har kjempet en lang kamp, preget av fremgang og tilbakeslag.

I dag kan de feire seieren.

Vi er veldig, veldig glade, sier menneskerettighetsadvokat Aditya Bondyophadyay, som jobber i Adhikaar, en av FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfolds, partnere i India og en av dem som har kjempet mot loven i rettssystemet. – Dommen som kom i dag kan ikke ankes. Nå er vi ikke lenger kriminelle.

FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold har samarbeidet med indiske lhbt-aktivister siden 2008, og bidratt til å dokumentere hvordan straffeloven fører til vold og menneskerettighetsbrudd mot lhbt-personer. FRIs medlemmer har også i flere omganger samlet inn penger til avkriminaliseringsarbeidet.

– Dette er en stor seier som vil ha enorm betydning for utrolig mange mennesker. Endelig får lhbt-personer i India retten og muligheten til å leve friere, sier FRI-leder Ingvild Endestad.

Nå skal lhbt-aktivistene feire, og så gjøre seg klare til å fortsette arbeidet for like rettigheter.

– Vi har fortsatt mye igjen å gjøre for at alle lhbt-personer i India skal leve gode, trygge liv uten vold og diskriminering, avslutter Aditya. – Men dommen vil gjøre arbeidet vårt lettere.

For ytterlige kommentarer eller intervjuavtale:
Ingvild Endestad, leder i FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold