Kurs om kjønnsbekreftende behandling

Kurs om kjønnsbekreftende behandling 15. og 16. februar 2018 i Trondheim.

Med støtte fra Extrastiftelsen og i samarbeid med Universitetet i Agder arrangerer FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold kurs om kjønnsbekreftende behandling for helsepersonell.

Kurset foregår 15. og 16. februar 2018 ved Scandic hotell Bakklandet i Trondheim.

Kursavgift kr 2000.

Spørsmål, behov for tilrettelegging og annet sendes til luca@foreningenfri.no, telefon: 416 16 745.

Godkjenninger

• Godkjent av Norsk Psykologforening som 16 timer vedlikeholdsaktivitet.
  • Godkjent av legeforeningen, for allmennmedisin: 15 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i sexologi til videre- og etterutdanningen.
  • Godkjent av Norsk Sykepleierforbund som meritterende med totalt 16 timer, som kan brukes i henhold til kurstimekravet for klinisk spesialist i sykepleie/ spesialsykepleie.

Læringsutbytte

• Grunnleggende kunnskap om kjønnsmangfold, inkludert forskjellen på kjønnsdysfori og det å bryte kjønnsnormer.
  • Innføring i tverrfaglig samarbeid ved utredning og behandling av kjønnsdysfori.
  • Grunnleggende kunnskap om psykologisk, hormonell og kirurgisk kjønnsbekreftende behandling.
  • Kunnskap om aktuelle diagnoser, diagnostiske kriterier og historisk utvikling av diagnoser på feltet.
  • Ferdigheter som trengs for å kunne igangsette enkel psykologisk og hormonell kjønnsbekreftende behandling.

Torsdag 15. februar

• 10:00 Snakk trygt – Rosa kompetanse v/Nanna Klingenberg
  • 10:45 Trans 101 – hva er kjønnsdysfori og kjønnsinkongruens og kjønnseufori? v/Esben Esther Pirelli Benestad
  • 12:15 Lunsj