Barents Pride

gatelangs (1)
Foto: Lene Christensen, Amnesty

Velkommen til Barents Pride 2018 – Verdens eneste norsk-russiske Pride

FRI- Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold inviterer i samarbeid med Amnesty International, Den norske Helsingforskomite, Skeiv verden og Maximum til Barents pride  i Kirkenes. På Barents Pride møtes norske og russiske organisasjoner og aktivister for å feire mangfold og kjærlighet og kjempe for at menneskerettighetene skal gjelde alle

Barents Pride arrangeres 27.-29. september med workshops, foredrag, kultur, parade og fest. I tillegg vil det bli vist filmer med skeiv tematikk på Aurora Kirkenes hver kveld. Arrangementet er støttet av Barentssekretariatet.

Program Barents Pride 2018

Alle arrangementer i programmet er åpne og gratis for alle. Unntak markert med *.
Fredag 28. september:

16.00 -17.00: Regnbuemesse
Sted: Kirkenes Kirke

Prest Torbjørn Brox Webber vil holde en messe der alle er velkomne uavhengig av kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, seksuell orientering eller religiøs tilhørighet. Regnbuemessen vil foregå på norsk og russisk.

17.00- 17.20: Utstillingsåpning
Sted: Kirkenes Bibliotek

Offisiell åpning av to fotoutstillinger. Utstillingen vil stå fra torsdag til søndag.

”Answers to Hate Speech”–  av  Jullianna Est (RIG «Maximum»)
«Connecting» – photographs av  Alya Grach (RIG «Beginning»)

18.00- 20.00:  Debatt: ”Unlikely allies – or maybe not?”
Sted: Kirkenes Bibliotek

Både i Norge og Russland har lhbt-befolkningen og kirken en komplisert historie. Kom og hør historier og betraktninger fra aktivister og geistlige fra begge sider av grensa om hvordan religion kan bygge opp og rive ned relasjoner i både lokalsamfunn og på tvers av landegrenser.

21.00: Filmvisning
Sted: Aurora Kino

5000 Rubles – gratisvisning.
Filmen er på russisk med engelsk tekst

Lørdag 29. september

11:30- 1300: Paradeforberedelser
Sted: Samfunnshuset

Vi pynter oss sammen, lager bannere og materiell til paraden. Ta gjerne med glitter, ansiktsmaling og bannere du ønsker  å male på.

14.00: Pride Parade
Sted: Kirkenes skole (oppstilling ved inngangen mot veien)

Vi går sammen i Kirkenes for mangfold, likestilling og menneskerettigheter. Vi avslutter med appeller på torget og åpent hus på Samfunnshuset for alle paradedeltakerne.

18.45: Filmvisning*
Sted: Aurora Kino
Språk: Norsk/engelsk

The Miseducation of Cameron Post * – førpremiere med forfilm BLESSED av Signe Rosenlund-Hauglid. Ordinær kinopris.

21.00: Pridefest
Sted: Ofelas

Vi feirer fellesskap og solidaritet med fest, kultur og musikk. Her er det gode muligheter for å bli kjent med kollegaer og venner fra hele Barentsregionen. DJ Deadswan og DJ Austinat spiller. Arrangementet er gratis og åpent for alle over 18 år.

* = Vanlig kinopris

Scandic Kirkenes er Pridehotell for anledningen, og du kan bestille til rabattert pris ved å bruke koden 46649327 via telefon (+47 78 99 59 00) eller pr mail (meeting.kirkenes@scandichotels.com ).

Alle kan delta på den offisielle delen av programmet. Du er også hjertelig velkommen til å delta på lukkede workshops, men her trenger vi påmelding i forkant  slik at vi kan ivareta tryggheten og sikkerheten til alle våre deltagere.  Påmelding til lin@foreningenfri.no

Pressehenvendelser rettes til leder i FRI Ingvild Endestad 97562295/ingvild@foreningenfri.no

Siden oppdateres løpende.

Barents Pride arrangeres av:

Logobilde nett