Representantforslag 156 S: Et forslag som svikter noen av våre mest utsatte barn og unge

Pressemelding om Representantforslag 156 S - som flertallet i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget har avvist: Kristelig Folkepartis ønske om å fjerne undervisning om kjønnsidentitet i skolen.

FRI - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold har høsten 2024 levert et omfattende høringssvar på Representantforslag 156 S, som opprinnelig ble fremmet av Astrid Aarhus Byrknes, Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Vervik Bollestad fra Krf.

FRIs høringssvar “Et representantforslag som svikter noen av våre mest utsatte barn og unge” leser du i helhet her!

 

 

Etter høringsrunden om forslaget, har flertallet i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget nå altså avvist forslaget.

– Vi er glade for at forslaget er grundig tilbakevist i komiteen. Det gir oss håp for at vi i framtiden fremdeles skal kunne gi god grunnkompetanse om skeives liv og levekår til voksne, enten det er voksne i skolen, barnehager eller andre instanser i det offentlige. Vi takker komitemedlemmene for tydelighet: Innstillingen betyr mye for skeive barn og unge. Vi håper nå også at denne debatten om kompetanseheving blant voksne som jobber med skeive barn og unge roer seg. Det må den, hvis ikke får vi aldri utjevnet levekårsforskjellene som forteller oss at skeive barn og unge har mindre fremtidstro enn heterofile, sier FRI-leder Viljar Eidsvik.

FRI-leder VIljar Eidsvik. Foto: Jane Bjørnstad/FRI.

Forslaget skal så debatteres og voteres over i Stortinget torsdag 21. november. 

 

Nytt utspill fra Krf - mandag 18. november - og FRIs kommentarer til dette:

Dag Inge Ulstein, som nå leder Krf etter Bollestads avgang, maler i Aftenposten mandag 18. november et dramatisk bilde av situasjonen i norske skoler, hvor han hevder at undervisning om kjønnsidentitet bidrar til forvirring og forhastede livsvalg blant barn. Dette er en alvorlig feilframstilling, mener FRI og vi understreker: 

FRI mener skolen - og barnehager - skal være et sted fritt for trakassering, diskriminering og mobbing. En god og ivaretakende undervisning om kjønnsidentitet er viktig for både lærere, helsesykepleiere og elever. Undervisning om kjønnsidentitet er viktig for at alle skal kunne få plass til å være seg selv, men ikke minst for å hindre mobbing av transbarn og transungdom i skole og barnehage.  

Undervisningen som skoleansatte og barnehageansatte gir må være faktabasert og bygge på respekt for enkeltmennesket. Skeive barn og unge må gis mulighet til å stille spørsmål og gå i dialog med voksne om sin erfaring, og få god oppfølging både i skole og helsevesen.

Ulstein hevder at undervisning om kjønnsidentitet fører til at barn tar irreversible valg de senere angrer på. Dette er helt feil. Skolen gir ikke barna medisinsk behandling, men kunnskap. Undervisningen handler ikke om å oppfordre barn til å endre kjønn, men om å gi alle elever en forståelse av at kjønn kan oppleves på ulike måter. Det handler om å skape et trygt skolemiljø hvor ingen blir mobbet eller utstøtt fordi de bryter med forventningene til hvordan en gutt eller jente skal være.

FRI anerkjenner at kjønnsidentitet er et komplekst tema, men det betyr ikke at vi skal snu ryggen til de barna og ungdommene som trenger at vi er der for dem. Skeive barn og unge som opplever kjønnsinkongruens, er en sårbar gruppe som ofte opplever psykiske utfordringer. Undervisningen om kjønnsmangfold bidrar til å redusere stigma og øke forståelse blant medelever, slik at disse barna kan vokse opp i et miljø preget av aksept i stedet for skam.

Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget understreker at dyktige, trygge lærere, som møter alle med forståelse og innsikt, vil kunne bidra til å trygge elever og til å utvikle forståelse og respekt for alle. Det er ikke alle lærere som mener seg fullt ut kvalifiserte innen disse temaene, og det er nødvendig med økt kompetanse, uavhengig av hvem som gir denne.

Ulstein sammenligner undervisning om kjønnsidentitet med å lære barna våre at jorden er flat. Dette er en urettferdig og unyansert sammenligning som undergraver den positive utviklingen vi har sett i skolen de siste årene. Vitenskap og kunnskap utvikler seg, og det er skolens oppgave å speile denne utviklingen. Å lære barn om kjønnsmangfold er ikke å fornekte biologi, men å anerkjenne at kjønn er mer enn kromosomer. Det handler om å se hele mennesket, inkludert deres identitet og opplevelse av seg selv.

Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget understreker videre at skolens undervisning skal bidra til å skape gode holdninger og fremme likeverd og respekt. Læreplanene skal legge til rette for gode rammer og målsettinger for god undervisning.

FRI er her tydelige: Det å gi barn kunnskap om kjønnsmangfold er ikke farlig. Det er ikke forvirrende.

Det som derimot skaper forvirring, er å gi signaler om at noe ved dem selv er galt, eller at deres opplevelse av seg selv ikke skal tas på alvor. Norske skoler skal være et sted hvor alle barn kan være seg selv, uten frykt for å bli sett ned på eller diskriminert. Dette er et ansvar politikere har!

Signert: 
Viljar Eidsvik - leder FRI 

 

Vil du støtte arbeidet?

Lån oss din stemme og vær med og krev at alle som jobber i skoler og barnehager sikres god kunnskap om skeive barn og unge - NÅ. 

Posted by PRJ