Tvungen analtesting kjent lovsstridig i Kenya

En ankedomstol i Kenya har behandlet saken til to unge menn som ble utsatt for tvungen analtesting av politiet i mai 2016. Den 22. mars i år ble denne behandlingen kjent lovstridig av de fem dommerne.

Bildet: logoen til National Gay and Lesbian Human Rights Commission som har ført saken for retten

– Dette er en seier for menneskerettighetene og ikke minst for våre partnere og venner i Kenya, forteller Ingvild Endestad, leder i FRI

Analtesting er en uvitenskapelig og trakasserende behandling  menn som mistenkes for å ha sex med andre menn utsettes for i en rekke land hvor homofili er forbudt i Afrika og Midtøsten. Praksisen bygger på en forestilling om at analsex er noe som kan påvises i en slik test, noe som ikke er tilfelle, og at dette kan brukes som bevis på at en mann er homoseksuell.

De to ofrene i saken ble utsatt for analtesting og tvungen hiv-test etter at de ble arrestert og anklaget for homoseksuelle handlinger etter at private bilder på en mobiltelefon hadde kommet på avveie. Kenya har fortsatt en såkalt anti-sodomilov i sitt lovverk som del av arven fra kolonitiden. Denne loven gjør det straffbart for menn å ha sex med hverandre. Denne loven har nå blitt utfordret av FRI sine partnere i Kenya som har saksøkt staten for å få kjent loven grunnlovsstridig. Utfallet av dette vil bli kjent senere i år. Som steg på veien mot full avkriminalisering er denne ukens dom som fastslår at analtesting er en ulovlig og krenkende praksis viktig.

– Vi følger nøye med på situasjonen i Kenya og gjør det vi kan for å støtte partnerne våre i kampen for avkriminalisering, avslutter Ingvild Endestad.

Njeri Gateru, juridisk ansvarlig i National Gay and Lesbian Human Rights Commission, den kenyanske organisasjonen som har ført saken for retten, uttaler i en pressemelding at hun er takknemlig for at retten har satt kenyanske borgeres rettigheter først. – Med denne avgjørelsen sier dommerne klart fra om at vi alle har rett til å bli behandlet med grunnleggende verdighet og få våre rettigheter akseptert.

Dette er forhåpentligvis én av flere gode nyheter fra Kenya denne våren; Les om rettsaken for å få kjent anti-sodomilovene grunnlovsstridig her.

Støtt vårt partnerarbeid!