Pressemelding: Solidaritet med skeive palestinere

En rekke skeive organisasjoner samler seg i juni til en felles innsamlingsaksjon til støtte for skeive palestinere.

Skeive palestinere befinner seg i en ekstremt vanskelig situasjon. På den okkuperte Vestbredden fortrenges mange palestinere av bevæpnede bosettere. Voldelige konfrontasjoner, ofte med støtte fra det israelske militæret, har blitt dagligdags, samtidig som Israel bruker regnbueflagget for å legitimere krigshandlinger i Gaza. Skeive palestinere er som minoritet ekstra utsatt i samfunnet.

Skeiv Ungdom, PKI – Pasientorganisasjonen for kjønnsinkongruens, Skeiv Verden, FRI – Forenings for kjønns- og seksualitetsmangfold og Garmeres går derfor sammen om en felles innsamlingsaksjon til støtte for skeive i Palestina. Pengene vi samler inn vil gå til organisasjonen alQaws, en grasrotsbasert sivilsamfunnsorganisasjon som arbeider for kjønns- og seksualitetsmangfold i det palestinske samfunnet. AlQaws jobber blant annet for å skape trygge, sosiale miljø for skeive og er pådriver for rettighetsarbeidet for skeive palestinere.

Internasjonal solidaritet er viktig
– Skeive palestineres kamp er vår kamp, sier Tatjana Kolpus, leder i Garmeres.
– De opplever undertrykking både som skeive og som et kolonisert folk. Som en organisasjon for skeive samer er solidaritet utrolig viktig, og vi støtter skeive palestineres rettighetskamp!

– Internasjonal solidaritet er viktig for FRI. I 2022 samlet vi inn penger til skeive ukrainere. I år mener vi det er riktig å vise solidaritet med skeive i Palestina, sier Viljar Eidsvik, leder for FRI – foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.
– Det er et massivt behov for støtte. Vårt mål er å samle inn så mye som mulig slik at alQaws kan jobbe videre for skeive palestinere på egne premisser.

Kampen for skeives rettigheter har ingen grenser
– PKI synes det er viktige at skeive organisasjoner i Norge tar tydelig ansvar, og viser konkret solidaritet med skeive palestinere og ikke bare symbolsk støtte, sier James Dickson, Leder for PKI – Pasientorganisasjonen for kjønnsinkongruens.
– PKI har mistet medlemmer på bakgrunn av at vi støtter Palestina. Selv om det er trist å miste støtte, er det enda verre å ikke gjøre det vi kan for våre trans-søsken i Palestina, Yemen, Congo og Sudan. Vi kommer aldri til å endre standpunkt: ingen er fri før alle er fri.

– Det er viktig for oss i Skeiv Ungdom å kjempe for menneskerettighetene til alle skeive, sier Jane-Victorius Bonsaksen, leder i Skeiv Ungdom.
– Skeiv Ungdom er mot alle former for diskriminering, og ønsker at alle skal ha mulighet til å leve frie liv, noe som per nå ikke er mulig i Palestina.

– Kampen for skeives rettigheter har ingen grenser. Skeive i Palestina har sin egen lokale rettighetskamp å kjempe og den støtter vi opp om gjennom AlQaws. Samtidig er det viktig å understreke at det er umulig å skape et bedre liv for skeive i Palestina med okkupasjon, undertrykkelse og krig. Angrepene på sivile må stoppes umiddelbart, sier styreleder i Skeiv Verden, Thomas André Syvertsen.

AlQaws
Les mer om vår sønskenorganisasjon i Palestina.

Posted by FRI