Rosa kompetanse skole henvender seg til studenter ved utdanningsinstitusjoner, lærerutdannere og ansatte i skolen, med mål om å bidra til en skole der elever som bryter med normer for kjønn og seksualitet trygt kan være seg selv og bli inkludert. For å få til dette trenger skoleansatte å kjenne seg trygge på temaer knyttet til kjønn og seksualitet. Rosa kompetanse skole har derfor tilbudt kurs siden 2011.
Rosa kompetanse skole tilbyr kunnskapsbaserte og praksisnære kurs. De ansatte i tiltaket har skolefaglig bakgrunn, og i tråd med norsk forskning, opplæringslov og læreplanen underviser vi om normer, kjønnsidentitet, seksuell orientering og variasjoner i familieformer ut fra et interseksjonelt perspektiv. I tillegg fokuserer vi på minoritetsstress og minoritetsstolthet. Vi gjennomfører også caser/refleksjonsoppgaver som hjelper kollegiet å sette tematikken inn i egen arbeidshverdag.
Rosa kompetanse samarbeider med Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Lærerstudentene i Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund og FUG – Foreldreutvalget for grunnopplæringen. Tiltaket har en referansegruppe bestående av fremtredende fagpersoner fra utdanningsfeltet. Rosa kompetanse skole støttes av Utdanningsdirektoratet og Helsedirektoratet.
Rosa kompetanse besøker veldig gjerne din utdanningsinstitusjon, ditt skolepersonale eller din fagforening! Kursets lengde tilpasses etter ønske, men kurset har en minimumsgrense på to timer, og anbefalt tidsramme på tre timer.
Sagt om Rosa kompetanse skole
Dette var et veldig viktig innslag rettet mot skolehverdagen. Jeg hadde ikke tenkt noe særlig på utfordringen før foredraget. Nå er jeg bedre rustet!
Fikk ryddet opp i begreper. Bedre forståelse for hvordan jeg kan gripe tak i dette. Bevisstgjøring på hva man sier, og hvordan man sier det.
Veldig bra å få med så mye på kort tid. Fine eksempler, mye å kjenne seg igjen i. Dette er noe alle burde høre/oppleve da det utvider horisonten i livet.
Supert opplegg! Burde vært obligatorisk for alle lærere/studenter.