Demonstrerte mot konverteringsterapi

Hundrevis av mennesker over hele landet trosset denne regntunge torsdagen med hevede regnbueflagg og fakler. Budskapet var klart: Konverteringsterapi skal forbys ved lov.

Bilde: Over 200 møtte opp foran Stortinget for å si net til forsøk på å endre lesbiske, homofile, bifile og
transpersoners legning eller identitet. Foto: Petter Ruud Johansen

– Historien har vist oss at noen ganger når dere vedtar lover, så har også befolkningens holdninger fulgt etter, sa FRI-leder Ingvild Endestad foran Familie- og kulturkomiteen på Stortingshøringen den 5. november.

Konverteringsterapi, også kjent som reoriteringsterapi eller homoterapi, er forsøk på å endre en persons seksuelle orientering eller kjønnsidentitet. EU-parlamentet vedtok i mars 2018 at de var positive til å innføre et forbud mot konverteringsterapi og anbefalte dette for sine medlemsland. Et slikt forbud er allerede innført i Malta, Uruguay og i 18 av USAs delstater. I Tyskland ble det nylig lagt frem et forslag om å forby praksisen. Tidligere statsminister i Storbritannia har også varslet at de ønsker å innføre et forbud.

Regjeringen har sagt at de ønsker å utrede et forbud for handlinger som har til hensikt å endre friske lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. I dag samlet hundrevis av mennesker seg for å understreke hva vi forventer av våre folkevalgte; at forslaget faktisk betyr at de skal utrede hvordan en slik lov skal se ut, ikke om det skal være en lov.

FRI-leder Ingvild Endestad håper de folkevalgte hører historiene fra Eidsvolls plass og får på plass et lovverk mot denne praksisen umiddelbart.

– Det er over 40 år siden homofili ble fjernet som psykiatrisk diagnose i Norge. Vi har gang på gang forsøkt å stanse disse overgrepene. Likevel tillates fortsatt en praksis som behandler skeive som syke, fortsetter Endestad.

Brian Furnes tar oss med gjennom sin sterke historie. Foto: Petter Ruud Johansen

Demonstrasjonen er i regi av FRI sammen med Skeivt kristent nettverk, Salam, Skeiv verden, Skeiv ungdom og 213 Podcasten. I tillegg hadde over 30 organisasjoner og politiske partier tilsluttet seg saken.

Anna of the North åpnet markeringen og likeså hjertene til de oppmøtte med følelsesladde låter.

Appellantene som talte foran de over 200 oppmøtte var:
Morten Hegseth og Brian Furnes fra VGTV-dokumentarserien “Homoterapi”, Emilie Nancy Eiken fra Skeivt kristent nettverk, Henza Anwar fra Salam, Robin Leander Wullum fra Skeiv ungdom, forslagsstiller i Stortinget Anette Trettebergstuen og Kirkerådets leder Kristin Gunleiksrud Raaum.

I Bergen og Kristiansand ble det også arrangert parallelle demonstrasjoner med den foran Stortinget i Oslo.

Folk brukte stemmene sine i Bergen også! Foto: Joakim Aadland

Om lag 150 personer møtte opp på Bergen torg. Appellantene var nestleder i FRI Bergen og Hordaland Victoria Løvheim, Elisabeth Meling fra Skeivt kristent nettverk, Yazan Salem fra Skeiv verden vest og Arne Christian Nilsen VGTVs dokumentarserie «Homoterapi».

TILSLUTTEDE ORGANISASJONER:
SVs Skeive Sosialister
Norges Sosiale Forum
Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet
Norsk forening for klinisk sexologi
Sex og samfunn
Unge Høyres Landsforbund