FRI krever øyeblikkelig hjelp til homofile i Tsjetsjenia

LHBT-personer flykter nå fra Tsjetsjenia etter massearrestasjoner, tortur og drap. – Situasjonen er akutt og FRI forventer at norske myndigheter reagerer umiddelbart, uttaler FRI-leder Ingvild Endestad.

De første nyhetene om situasjonen kom søndag, men ble da forsøkt tilbakevist av myndighetene i den russiske republikken. Etter kartlegging med partnere og kontakter, har FRI tirsdag kveld fått bekreftet at situasjonen er enda mer alvorlig enn først antatt. I følge FRIs kilder er minst tre personer drept og mer enn 100 personer arrestert. De utsettes for grov tortur for å presse dem til å angi andre antatte homofile.

Det Tjetsjenske samfunnet er svært homofiendtlig. De som slippes ut etter å ha blitt ‘outet’ av politiet risikerer å bli utsatt for æresdrap. FRIs kontakter i Tsjetsjenia forteller hvordan personer som er eller antas å være homofile er fritt vilt, og hvordan de personer står helt uten hjelp eller beskyttelse.

– Det foregår en jakt på homofile i en av våre nabolands republikker. Jeg forventer at norske myndigheter tar alle midler i bruk for å få Russiske myndigheter til umiddelbart å gripe inn og stanse tortur og utenomrettslige henrettelser.

– Tsjetsjenere som nå forfølges på grunn av sin seksuelle orientering trenger beskyttelse, og vi forventer at Norge gir asyl der det er aktuelt.

Vi vet at de heller ikke er trygge i Russland, og situasjonen er så akutt at vi må handle nå for å redde liv, avslutter Endestad.

FRI følger situasjonen i Tsjetsjenia tett.

Kontakt:

Ingvild Endestad, leder i FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold