Velkommen til FRIs landsmøte 2024!

Landsmøtet i FRI er organisasjonens øverste demokratiske organ, er et stort politisk verksted som bestemmer retningen på arbeidet og er i tillegg gyllen mulighet til å bli kjent med mange av menneskene og frivilligheten som utgjør organisasjonen vår.

Arrangeres i Oslo-området

Velkommen til landsmøte i FRI helgen 29. november til 1. desember 2024 i Oslo-området.

Det er på landsmøtet, som arrangeres hvert andre år, at FRIs arbeidsprogram bestemmes, og det er også her den nasjonale ledelsen velges.

Landsmøtet samler valgte delegater fra FRIs 10 ulike fylkeslag i Norge og sittende sentralstyre og landsstyre - til sammen 80 delegater.

Demokratiet forklart - sakene publisert 4. oktober

FRI har demokratisk forankrede regler for hvordan organisasjonen skal drives. I henhold til våre regler - les vedtektene - har alle medlemmer rett til å påvirke hvilke saker som skal tas opp på landsmøtet. Reglene våre beskriver også prosessen og frister for involvering: Dette ble alle medlemmer orientert om via e-post 29. mai (og via artikkel på denne nettsiden), med frist for innsending av saker satt til 23. august.

Etter fristen 23. august har så to arbeidsgrupper med folk fra FRIs landsstyre og sentralstyre jobbet med de innsendte sakene. Deretter var FRIs landsstyre samlet helgen 20.-22. september for å avgi sin innstilling til alle sakene som ulike medlemmer i løpet av sommeren sendte inn. Det ble sendt inn 27 ulike saker fra medlemmene, som altså har blitt diskutert og er tatt stilling til.

Resultatet av den demokratiske prosessen og arbeidet beskrevet over, er med dette publisert i landsstyrets helhetlige innstillinger til:

I de helhetlige innstillingene er det også beskrevet saker som landsstyret har foreslått avvist eller om et innkommet forslag er foreslått oversendt til en av landsmøtets redaksjonskomiteer, før behandling på landsmøtet.

I tillegg skal landsmøtet også behandle årsberetninger i perioden siden sist ordinære landsmøte, regnskap/økonomiske prioriteringer, økonomiske retningslinjer, andre innkomne forslag - og ikke minst - det skal foretas valg av FRIs nasjonale ledelse.

Valg av delegasjon - DU kan være med å bestemme!

Med landsstyrets innstillinger til alle saker publisert (4. oktober 2024), har alle medlemmer nå 8 uker på å sette seg inn i alle sakene - og fylkeslagene i FRI skal gjennomføre valg av delegater lokalt.

Fylkeslagene i FRI arrangerer medlemsmøter med valg av delegater til landsmøtet på følgende datoer:

• FRI Agder: 17. oktober.
  • FRI Innlandet: 1. november.
  • FRI Møre og Romsdal: 23. oktober, kl 18:30. Mer info!
  • FRI Nordland: 17. oktober.
  • FRI Oslo og Viken: 10. oktober, fra 19:00. Mer info og påmelding!
  • FRI Rogaland: 14. oktober, fra 18:00. Mer info!
  • FRI Troms og Finnmark: 21. oktober.
  • FRI Trøndelag: 21. oktober.
  •  FRI Vestfold og Telemark: 17. oktober, fra 18:00, Blåboksen på Bølgen Kulturhus i Larvik. Mer info!
  • FRI Vestland: 19. oktober.

Alle medlemmer er sendt e-post om delegasjonsmøtene - sjekk din innboks.

Alle medlemmer i FRI har rett til å stille til valg som delegat på landsmøtet. Medlemskontingenten må riktignok være betalt for å kunne stille til valg. Du kan sjekke hvilket fylkeslag du tilhører og om du har betalt medlemskontingenten på Min side.

Alle som blir valgt som delegater får på et senere tidspunkt mer informasjon om tid, sted og annet rundt møtet som altså avholdes i Oslo-området helgen 29. november til 1. desember 2024.

Valg av ledelse - publiseres én uke før landsmøtet avholdes

Landsmøtet i FRI velger leder, politisk nestleder, organisatorisk nestleder og sentralstyremedlemmer for perioden 2024-2026.

I en pressemelding 4. september annonserte sittende leder av FRI, Viljar Eidsvik, at han ikke stiller til valg for kommende periode.

Det betyr at FRIs valgkomite er i full sving denne høsten. Valgkomiteen består av Stine Helene Bang Svendsen (komiteleder), Ingrid Thunem, Kristoffer Gustavson, Elias Halvorsrud og Alexander Sørlie.

Stine Helene Bang Svendsen - valgkomiteens leder -  ba om dine innspill 4. september:

– Vi i valgkomiteen er klare til å ta imot innspill på aktuelle kandidater som kan lede FRI neste toårsperiode. Frist for å komme med forslag til komiteen er søndag 27. oktober 2024, men kom gjerne med innspill tidligere.

Les mer om valgkomiteens arbeid!

Valgkomiteens innstilling publiseres én uke før landsmøtet avholdes.

I tillegg skal landsmøtet velge ny valgkomite og kontrollkomité, samt revisor.

Vil du være observatør på landsmøtet 2024?

Som medlem av FRI har du rett til å møte som observatør på landsmøtet (observatører kan også følge møtet på stream).

Observartørpåmelding her!

Landsmøtet i FRI er organisasjonens øverste demokratiske organ, er et stort politisk verksted som bestemmer retningen på arbeidet til FRI, og er i tillegg gyllen mulighet til å bli kjent med mange av menneskene og frivilligheten som utgjør organisasjonen vår.

Artikkel publisert: 04.10.2024
Artikkel sist endret: 04.10.2024