Barents Exchange – Kjærlighet kjenner ingen grenser

FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold inviterer sammen med Amnesty International, Den norske Helsingforskomiteé og Skeiv Verden til en samling i Kirkenes 22.- 23.  september og en solidaritetsparade på dagen 23. september. Målet er å utveksle erfaringer og å lære av hverandre om situasjonen for LHBT-personer i Russland, menneskerettigheter, helse og kreativ aktivisme.

Kampen for å få leve trygge og gode liv og for å få elske den man vil kjenner ingen grenser. Det er en menneskerett å få leve et trygt og fritt liv uansett hvor du bor. Men virkeligheten til homofile, lesbiske, bifile og transpersoner (LHBT) i vårt naboland Russland er en annen enn den vi kjenner til i Norge. I Russland forbyr den såkalte anti-propagandaloven positiv informasjon om ikke-tradisjonelle seksuelle relasjoner rettet mot mindreårige. Det er et sterkt press på sivilsamfunnet, og stadig flere begrensinger på ytringsfriheten. Historiene om isolasjon, trakassering og ensomhet er mange. Den nådeløse forfølgelsen av LHBT-personer i Tsjetsjenia er blant de mest alvorlige overgrepene seksuelle minoriteter i Russland utsettes for.

I Barentsområdet har aktivister på begge sider av grensen ønsket å møtes for å bli kjent med hverandre og kunne arbeide mot samme mål: respekt for menneskerettighetene. Vi er så nær hverandre og ser at vi har mye å lære om hverandres hverdag og om hvordan vi jobber for å skape trygge rettferdige samfunn. I løpet av helgen blir det debatter, workshops, filmvisninger og utstillinger. I tillegg vil vi arrangere en historisk Pride-parade på lørdagen der vi går i solidaritet med alle skeive i Russland, i Norge og andre steder i verden som ikke kan eller tør delta i en Pride-parade. Vi er stolte av å for første gang skulle arrangere en Pride-parade i Kirkenes, og at russiske og norske aktivister går sammen for å markere at kjærligheten er grenseløs.

Vi ønsker dere velkommen til å delta på følgende programposter:

• Fredag og lørdag: Utstilling – Biblioteket
  • Fredag kl. 19.00-20.30: Debatt –  Skeiv i Russland  utfordringer og muligheter  –Samfunnshuset
  • Fredag klokken 21.30: Filmvisning: ”Side by Side” – Kinoen
  • Lørdag 14.00: Parade og appeller – STED
  • Lørdag 21.00: Paradefest – Ofelas

Ved spørsmål ta kontakt med Ingvild Endestad, Leder i FRI 97 56 22 95 // ingvild@foreningenfri.no