På fredag kommer dommen: blir homoseksualitet lovlig i Kenya?

I dag kan sex mellom to av samme kjønn straffes med inntil 14 års fengsel i Kenya. På fredag kan loven være historie.

Her i Kenya er folk veldig spente, sier Marna Eide, leder for FRIs internasjonale avdeling, som er i kystbyen Mombasa. – Vi har ikke fått noen signaler om hva utfallet vil bli. Det er varslet demonstrasjoner i hovedstaden Nairobi, og partnerne våre er opptatt av å ivareta sikkerheten til skeive i landet.

I 2016 gikk tre kenyanske lhbt-organisasjoner til sak mot staten. De viste til at straffelovens paragrafer 162 og 165, som forbyr seksualitet «mot naturens orden», er i strid med Kenyas grunnlov. To av organisasjonene som har gått til sak er FRIs langvarige samarbeidspartnere GALCK og NYARWEK.

Avkriminalisering av homoseksualitet har vært en drøm helt siden GALCK ble dannet for elleve år siden. Men det er ikke sikkert at drømmen går i oppfyllelse på fredag. Både våre samarbeidspartnere, og staten, har varslet at de er klare til å anke hvis dommen ikke er i deres favør

Leder for FRIs internasjonale avdeling, Marna Eide, er i Kenya og venter sammen med våre partnere på en eventuell avkriminaliseringsdom Foto: Xenia Villafranca

Mange i det norske lhbt-miljøet har gjort en utrolig viktig jobb med å samle inn penger til avkriminaliseringsabeidet, og vi regner med at det er mange som venter spent på å se hva resultatet blir, avslutter lederen for FRIs internasjonale avdeling

Les mer om FRIs internasjonale arbeid og engasjement her.