FRI med oppfordring til Grande og Ropstad på slottsplassen

Både Grande og Ropstad fikk blomster og hilsen fra FRI da Erna Solberg presenterte den nye regjeringen.

Ropstad får blomster av FRI utenfor slottet. Foto: FRI / Arne Andreas Opheim

Tradisjonen tro møtte FRI – Foreningen for kjønns og seksualitetsmangfold den nye homoministeren, Trine Skei Grande, utenfor slottet etter statsministeren presenterte den utvidede regjeringen. For første gang fikk også den nye familieministeren, Kjell Ingolf Ropstad, en mottakelse.

At likestilling nå flyttes fra barne- og familiedepartementet betyr ikke at familiedepartementet kan se bort fra skeive barn og familier. Vår oppfordring til Ropstad er å inkludere alle barn og familier som ny minister, sier Ingvild Endestad, leder i FRI.

Sammen med blomster og hilsen fikk begge ministrene et regnbueflagg for å minne om ansvaret for lhbt-saker som hviler på dem. En av Skei Grandes viktigste oppgaver er å sørge for at likestilling står høyt på agendaen i alle de andre departementene, og at skeive huskes i alt fra arbeidsliv til barnehagepolitikk, i følge FRI-lederen

Grande har lenge engasjert seg i lhbt-spørsmål, og vi gleder oss over at hun nå tar over likestillingsfeltet og har store forventninger til en fremtidsrettet politikk for kjønns- og seksualitetsmangfold, sier Endestad.

I brevet fra FRI til den nye barneministeren står det blant annet at han må huske at han er minister for alle familier, uansett hvilke familier han mener er best. Les begge brevene under bildet.

Trine Skei Grande, tydelig glad for blomster fra FRI, Foto: FRI / Arne Andreas Opheim

Les også FRIs reaksjon på utnevnelsen av Ropstad: Nei, vi er ikke støy

—————————————————————————————

Kort fra FRI til Kjell Ingolf Ropstad:

Gratulerer med jobben som barne- og familieminister.

Jobben du har foran deg er stor og viktig, og vi håper du vil bruke posisjonen din til å skape et Norge som er godt for alle barn og alle typer familier.  Selv om likestilling ikke lenger skal ligge i ditt departement, har du en viktig likestillingsjobb foran deg.

Lesbiske, homofile, bifile og transpersoner skaper også familier og trenger en minister som ser oss og som tar våre behov på alvor. Våre barn trenger å kjenne sitt liv igjen i barnevernstjenesten, i skolen, i barnehagen og når deres minister snakker. Uansett hva du mener om hvilke familier som er best, finnes vi og er en del av feltet du nå er blitt minister for. Plakaten du har fått viser noe av det mangfoldet vi lever i, og vi håper den fungerer som en påminner om det.

Regnbueflagget du har fått er et symbol på mangfold, inkludering og likestilling. Vi håper du har det på pulten din, og minner deg om at vi er folk, vi har kjærlighet, vi har barn og vi har familier som trenger en regjering som tar våre liv og rettigheter på alvor.

Som barneminister håper vi du husker på at barn, uansett hvilket kjønn de er, hvem de forelsker seg i eller hvilke drømmer de har, trenger å bli sett, trodd og elsket. Akkurat som de er. Vi håper du vil høre på våre innspill.

Lykke til!

Hilsen fra FRI- Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold v/leder Ingvild Endestad

——————————————————————————————-

Kort fra FRI til Trine Skei Grande:

Gratulerer med jobben som likestillingsminister.

Som likestillingsminister har du et stort ansvar for at alle i dette landet får mulighet til å leve like gode liv, uavhengig av kjønn, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, hudfarge, funksjonsevne og seksuell orientering. Vi har kommet langt her i landet, men vi har en vei å gå før alle ulike mennesker har like muligheter til trygghet og frihet.

Vi håper du er deg ditt ansvar bevisst og at du passer på at likestillingspolitikken settes høyt i de andre departementene.

Lhbt-personer opplever fortsatt utfordringer på flere områder, også i møte med våre egne familier og når vi skal stifte familie selv. Vi håper du vil lytte til oss og at du passer på at likestilling gjelder i alt arbeidet regjeringen gjør. Vi trenger trygghet gjennom politi som prioriterer hatkriminalitet og arbeid mot fobi og rasisme. Vi trenger en skole med plass til hele kjønns- og seksualitetsmangfoldet. Og vi trenger en familiepolitikk som tar innover seg at vi mennesker er ulike, har ulike familieformer og kan være like gode omsorgspersoner.

Vi håper vi kan jobbe sammen om å løse disse utfordringene.

Hilsen fra FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold. v/ Leder Ingvild Endestad