Landsstyret: Ingen tvil eller diskusjon om politikken

I bildet, fra venstre: Christine Hesla (FRI Trøndelag), Kristin Evina Øhrn Fredwall (FRI Agder), Monica Øvereng Ruud (FRI Vestfold Telemark) og Torgeir Toppe (FRI Vestland) har ordet:

– Kjære alle medlemmer og venner av FRI. Det har vært mye uro i FRI den siste tiden. På under et halvt år har to nasjonale ledere trukket seg. Det er utrolig trist når konflikt i sentralstyret fører til avgang av nasjonal leder, som skjedde høsten 2023, sier Kristin Evina Øhrn Fredwall i FRI Agder.

Takk til Hilde
– Deretter gikk Hilde Arntsen, som ble valgt i desember 2023, av, fredag 1. mars. Sakene henger ikke sammen, så vidt vi forstår, og Hildes avgang kom overraskende på oss alle. Vi, som et samlet kollegium av fylkeslag i landsstyret i FRI, syns det er trist at Hilde kastet inn håndkleet, og vi er alle takknemlige for jobben og innsatsen Hilde har gjort, sier Evina Øhrn Fredwall.

Med Arntsens avgang rykker politisk nestleder, Viljar Eidsvik, opp og blir leder for et sentralstyre som i tillegg består av organisatorisk nestleder, Olav Persson Ranes, og styremedlemmene Ina Hauk, Mirnesa Balagic, Håkon Weierholt, Kari Helene Skog, Hasti Hamidiasl, Ida Tønnessen, Maria Steen Sydow (vara), samt leder av Skeiv Ungdom, Jane-Victorius Gipling Bonsaksen.

– Vi er veldig glade og takknemlige for at Viljar ønsker og kan ta over roret i denne utfordrende tiden for organisasjonen vår, sier Torgeir Toppe fra FRI Vestland.

Stor tro på demokratiet i FRI
Eidsvik vil lede sentralstyrets arbeid fram til ordinært landsmøte, som arrangeres i november 2024.

– Vi mener det er mange viktige politiske diskusjoner som må tas fremover, men la en ting være helt klart – politikken som landsmøtet 2022 bestemte, hersker det ingen tvil om, sier Monica Øvereng Ruud fra FRI Vestfold Telemark, og legger til:

– FRI skal selvsagt kjempe for transpersoner, ikke-binære, intersex- /interkjønnspersoner og andre som bryter med normer for kjønn og seksualitet. FRI skal selvsagt fortsette kampen på vegne av alle de av oss er skeive, for at vi alle skal kunne leve gode og frie liv. Det er det ingen tvil om, eller diskusjon om.

Christine Hesla fra FRI Trøndelag har stor tro på at hele demokratiet i FRI, sammen med dyktige og engasjerte ansatte i sekretariatet, skal klare å løse utfordringene som kommer.

– Vi er her for alle medlemmene i FRI. Vi skal fortsette å ha gode diskusjoner, vi skal bygge aktivitetstilbud i hele landet og bidra med all kraft vi har for å skape et samfunn hvor alle skeive kan leve gode og trygge liv i hele landet, avslutter Christine Hesla fra FRI Trøndelag.

– og på vegne av fylkeslagene i FRIs landsstyre:

Christine Hesla (FRI Trøndelag),
Kristin Evina Øhrn Fredwall (FRI Agder),
Monica Øvereng Ruud (FRI Vestfold Telemark)
Torgeir Toppe (FRI Vestland)

Posted by FRI