Terror-rettssaken etter 25. juni. Ta vare på hverandre!

Nå starter rettssaken mot Zaniar Matapour etter terroren 25. juni 2022. FRI står skulder til skulder med Støttegruppa 25. juni – og i møte med en vanskelig tid med mye trykk, håper vi folk finner sammen i de fellesskapene som eksisterer i den skeive bevegelsen vår – og tar vare på hverandre.

Tirsdag 12. mars starter rettssaken mot Zaniar Matapour, han som natt til lørdag 25. juni 2022 skjøt i Oslos gater – og vi alle ble rammet av terror.

Det var en fin sommerkveld i Oslo denne natten og mange var ute og feiret. Mange ladet opp til paraden under Oslo Pride, som skulle gå av stabelen noen timer etter. Men i løpet av noen sekunder var alt snudd opp ned – for skeive som streite.

Vi ble alle rammet av terroren denne natten.

Hele Oslo – og hele Norge.

To mennesker ble drept, ni fikk skuddskader og over 260 personer er fornærmede i saken.

Mange vonde følelser vekkes

Når rettssaken mot Matapour nå starter, vekkes mange vonde følelser for mange skeive. Både de som var til stede og mange andre i og utenfor det skeive miljøet.

Selv om Matapour ikke har forklart seg om hvorfor han gjorde som han gjorde, kan det være lite tvil om, sett fra vårt ståsted, at terroren var basert på hat. Hatet som fikk utløp denne natten kjente vi alle på kroppen.

Kriminalitet motivert av hat er et alvorlig samfunnsproblem, som vi som skeive ikke bare kjenner på kroppen i fysisk forstand.

Denne rettssaken vil være et viktig oppgjør for mange, men det er også et større oppgjør som må til nå – og da tenker vi på et oppgjør med alt hatet som florerer i samfunnet – i kommentarfelt i sosiale medier og i avisenes debattspalter.

Vi ser at hatefulle ytringer mot skeive blir mer og mer gjengs i det offentlige ordskifte her i Norge.

Vi ser at skeives liv og rettigheter brukes aktivt av konservative krefter i land etter land – for eksempel i USA, Russland, mange land i Europa – og i Norge, for å fremme konservative agendaer.

Hatet mot skeive vokser og vokser, og det er alles ansvar å ta opp kampen.

I møte med alt dette hatet som florerer, håper vi at samhold, åpenhet og kjærlighet blir svaret.

Samhold og fellesskap i FRI – og i hele den skeive bevegelsen

Nå som rettssaken starter og mange går en vond tid i møte – oppfordrer vi alle som kan og vil om å søke de fellesskapene som eksisterer. Det er god medisin i å få være en del av et fellesskap, det vet vi i den skeive bevegelsen godt.

I FRI skaper vi gode fellesskap gjennom hele året i fylkeslagene, i lokallag, i aktivitetsgrupper, på de sosiale og trygge møteplassene vi lager rundt om i landet og i mange av de lokale pride-festivalene som finnes.

Finn et fellesskap og ta kontakt – enten det er et skeivt seniortreff, en ungdomskafe, en turgruppe i FRI nær deg eller annet.

Eller strekk ut hånden til våre venner i Skeiv Verden, PKI eller andre skeive organisasjoner.

Du kan bli medlem av Støttegruppa 25. juni som jobber for å formidle berørtes erfaringer og behov i møte med myndighetene, tjenestetilbydere og andre relevante instanser.

Du kan sjekk ut Regnbuevenn – som er tre tilbud – Regnbuetelefonen, Regnbuebesøk og Regnbuetreff, som lages i samarbeid av Den Norske Bamseklubben, Forbundet for Transpersoner i Norge, Hiv Norge, Skeiv Verden og FRI.

Du kan ta kontakt med Ungdomstelefonen, som vår søskenorganisasjon Skeiv Ungdom driver.

Og du kan ta kontakt med Ichatten – et tilbud levert av Helsestasjon for kjønn og seksualitet, Oslo kommune og PKI – Pasientorganisasjonen for Kjønnsinkongruens

Trenger du noen å snakke med nå, med en gang?

Ta kontakt med Mental helses hjelpetelefon 116 123:

Oslo kommune har psykososial akuttjeneste: 23 04 05 00.

Helt til slutt – Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress har skrevet en artikkel i forbindelse med terror-rettssaken etter 25. juni – med råd om hvordan håndtere reaksjoner i forbindelse med rettssaken.

Et av rådene er: Vær sammen! Derfor oppfordrer vi alle medlemmer og venner til å oppsøke de ulike fellesskapene som eksisterer i fylkeslagene våre, i lokallag, i aktivitetsgrupper, i lokale prides og hos våre venner i Skeiv Ungdom, Skeiv Verden, PKI eller andre skeive organisasjoner.

Ta vare på hverandre – vi er sterkere sammen!

Posted by Petter Ruud-Johansen