Ugandas grunnlovsdomstol opprettholder anti-homolov

Den ugandiske grunnlovsdomstolen har i dag opprettholdt den såkalte anti-homoloven som ble vedtatt i mars i fjor.

– Vi er svært bekymret for fremtiden til skeive i Uganda. Loven er en trussel mot liv, helse og grunnleggende rettigheter for skeive i Uganda og et hån mot rettstaten, sier FRIs leder Viljar Eidsvik.

Loven er ullent formulert. Såkalt ‘forsøk på å begå homseksualitet,’ det vil si flørting med noen av samme kjønn, kan gi opp til ti års fengsel. I tillegg gir såkalt ‘gjentagende homoseksualitet’ dødsstaff. Lovens kriminaliserer såkalt ‘promotering’ av homoseksualitet med opp til 20 års fengsel.

– Strafferammen er ekstremt høy og åpenbart satt så høyt for å kneble ytringfriheten til skeive i Uganda. Det er ikke bare skeive som rammes, alle – også norske diplomater eller andre som støtter lhbt-personer offentlig – vil rammes av dette.

Parlamentet i Ghana stemte i februar for en tilsvarende lov, og lignende lovverk er på trappene i flere land i Afrika. Mange av disse landene er mottakere av norsk bistand. I tillegg gir Norge midler via Verdensbanken.

– Norske myndigheter må være tydelige på at norsk bistand må nå alle, også de mest marginaliserte, og at norsk bistand ikke må bidra til diskriminering. I tillegg må Norge sørge for at Verdensbanken følger vedtatte krav om å forhindre brudd på menneskerettighetene når prosjekter skal finansieres, avslutter Eidsvik.

Posted by Viljar Eidsvik