Transnegativt debattklima – dette kan du gjøre

I helgen har mange kontaktet FRI, etter nok en vond sak om transpersoner, denne gang i VG. I saken møter vi en mor som ikke aksepterer at hennes barn er trans. FRI erfarer at saken er tydelig vinklet i en transnegativ retning, og at flere rapporterer et økt grad av skadelig språk i media.

Les verktøyene som kan hjelpe deg komme gjennom en vanskelig tid av eksplosiv økning transnegative holdninger i sosiale og tradisjonelle medier.

Det er en grunnleggende rettighet å få vokse opp i trygge omgivelser og ha friheten til å være seg selv, uavhengig av hvem man er eller hvem man elsker. Alle fortjener å bli møtt med kjærlighet, støtte og anerkjennelse når de deler sin identitet. Derfor er det viktig å oppleve samhold i utfordrende livssituasjoner, både for voksne og barn.

På nettet finnes det et mangfold av ressurser og støttegrupper. Det er likevel nødvendig å være forsiktig, da noen av disse ikke har vårt beste i tankene.

Derfor har vi i FRI et familienettverk som er åpent for alle interesserte familier! Her møter man flotte mennesker med relevante erfaringer og hjerterom til å knytte bånd blant de av oss som utfordrer normer for kjønn og seksualitet, samt for våre nærmeste. Familienettverket arrangerer samtaler og treff, også for foreldre og andre nærpersoner til kjønnskreative og transkjønnede barn, ungdom og unge voksne.

Bli med i Familienettverket Foreldre til homofile, lesbiske, bifile og transpersoner

Har du spørsmål om din egen, eller noen nær deg sin kjønnsreise? Da kan du snakke med trygge voksne fagpersoner med sexologisk videreutdanning eller transkompetanse hos https://www.ichatten.no/

Er du journalist, og lurer på hvordan bruke hensynsfullt språk i omtale av transpersoner? Da kan du kontakte FRI direkte.