Skal finne ny FRI-leder

Bildet: – Det er ro i FRI nå og vi har gode arbeidsforhold i tiden fram mot et helt vanlig og ordinært landsmøte, sier Stine H. Bang Svendsen, leder av FRIs valgkomité. Foto: NTNU

Pressemelding fra FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, onsdag 4. september 2024.

– Det arrangeres landsmøte i FRI helgen fra 29. november til 1. desember, og FRI-leder, Viljar Eidsvik, har i dag varselet at han på møtet gir stafettpinnen videre, sier leder av FRIs valgkomite, Stine H. Bang Svendsen.

– Det er ro i FRI nå og vi har gode arbeidsforhold i tiden fram mot et helt vanlig og ordinært landsmøte. Med avklaring fra Eidsvik nå – ryddig og i god tid før møtet – kan vi strekke ut åpne hender til fylkeslagene i FRI og alle som er glad i organisasjonen vår i det valgkomiteens arbeid settes ordentlig i gang, sier Bang Svendsen.

Valgkomiteen i FRI består av Bang Svendsen (som leder komiteen), Ingrid Thunem, Kristoffer Gustavson, Elias Halvorsrud og Alexander Sørlie.

– Vi i valgkomiteen er klare til å ta imot innspill på aktuelle kandidater som kan lede FRI neste toårsperiode. Frist for å komme med forslag til komiteen er søndag 27. oktober 2024, men kom gjerne med innspill tidligere, oppfordrer Bang Svendsen.

I første omgang tar Bang Svendsen og komiteen imot innspill via det følgende skjemaet, samtidig som komiteen legger opp til mange og gode samtaler med hele demokratiet i FRI.

Bildet: – Frivilligheten i organisasjonen vår står sterkt og jeg er veldig glad i FRI og alle menneskene som er engasjert i organisasjonen, sier Eidsvik, som gir stafettpinnen som leder videre når landsmøtet avholdes i 2024. Foto: Jane Bjørnstad/FRI.

Mange fantastisk flotte og engasjerte folk FRI

FRI-leder Viljar Eidsvik orienterte onsdag 4. september hele organisasjonen om at han overlater stafettpinnen som leder til nye krefter når landsmøtet avholdes fra 29. november til 1. desember 2024.

– Det var en god del turbulens i FRI i 2023, men jeg opplever nå at det er ro i organisasjonen. Jeg håper jeg har vært med å stabilisere det hele, sier Eidsvik.

Eidsvik ble valgt som politisk nestleder av FRI i desember 2023, og rykket opp som leder i april 2024.

– Det har vært en ære å lede FRI. Vi har et godt sentralstyre og mange fantastisk flotte og engasjerte folk i fylkesstyrene i FRI. Frivilligheten i organisasjonen vår står sterkt og jeg er veldig glad i FRI og alle menneskene som er engasjert i organisasjonen, sier Eidsvik.

Eidsvik har mange, mange års fartstid fra det skeive organisasjonslivet. Han har det siste året vært frikjøpt fra sin jobb som rådgiver i Likestillings- og diskrimineringsombudet og 1. januar 2025 går ferden videre til ny jobb som seniorrådgiver hos Likestillingssenteret KUN, der Eidsvik skal være med på å bygge opp et likestillingssenter for Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland.

– Jeg er klar for nye oppgaver og gleder meg til å arbeide med fagutvikling – som kanskje ligger mitt hjerte aller nærmest. Med overgangen til Likestillingssenteret KUN og flytting til Bergen og med landsmøte som avsluttes 1. desember kan vi potensielt få en måned overlapp med ny leder. Det håper jeg blir bra, sier Eidsvik.

Veien fram mot landsmøtet

FRI er en demokratisk medlemsorganisasjon og det er på landsmøtet (som avholdes hvert andre år) at arbeidsprogram, politisk plattform og valg av sentralstyre finner sted.

Landsmøtet samler 80 delegater fra FRIs fylkeslag – og fylkeslagene avholder i løpet av høsten medlemsmøter med valg av disse. Innkallinger til medlemsmøter sendes ut suksessivt via e-post direkte til medlemmene.

Alle saker som skal tas opp på landsmøtet publiseres innen 4. oktober, slik at delegatene har god tid til å sette seg inn i alt før en møtes fysisk i Oslo-området helgen fra 29. november til 1. desember.

Valgkomiteen leverer deretter sin innstilling en uke før landsmøtet avholdes.

– Vi gleder oss til arbeidet og skal nå snakke med hele FRI, og er klare til å snakke med alle som er glade i organisasjonen vår, avslutter leder av valgkomiteen i FRI, Stine H. Bang Svendsen.

Innspill til valgkomiteen – > Send inn via dette skjemaet!

Posted by PRJ