Vinterpride Lillehammer

Nedtelling til Vinterpride Lillehammer!
21.-24. februar 2019

2019/02/21 11:00:00

Velkommen til Lillehammer! Velkommen til Vinterpride!

FRI Innlandet og Pride Innlandet har gleden av å invitere til Vinterpride Lillehammer 21.-24. februar 2019. Og du er herved invitert.

Ta med deg godt humør, nysgjerrighet og varme klær. Kom alene, eller ta med deg kjæreste, venner og kjente. Kom til Lillehammer og bli med oss når vi feirer mangfold, kjærlighet og inkludering i selveste OL-byen.

I 2019 er det 50 år siden starten på den moderne homokampen, og 25 år siden OL på Lillehammer. Dette vil vi selvfølgelig feire. Festivalen vil også sette fokus på utenforskap, behovet for et mer inkluderende lokalsamfunn, og å øke synligheten av LHBTQI+ befolkningen og våre støttespillere.

Hvorfor feirer vi Vinterpride?

Pride er både en feiring og politikk, men for mange av oss er det også det eneste pusterommet i en hverdag der samfunnet ikke helt klarer å gi plass til alle sammen. Utenforskapet som oppleves i samfunnet vårt må ivaretas og settes på dagsorden slik at også LHBTQI+ personer kan oppleve frihet i sitt samfunn. Frihet til å leve det gode liv, frihet fra skjellsord, fra diskriminering, fra antakelser om kroppene våre, identitetene våre og seksualiteten vår. Utenforskap i denne sammenheng betegnes som mennesker eller grupper som blir stående utenfor fellesskapet på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og/eller kjønnsuttrykk.

Vinterpride Lillehammer arrangeres for å skape dette pusterommet i hverdagen for LHBTQI+ personer, våre familier og venner, våre støttespillere, og for alle som er nysgjerrige og ønsker å øke sin kunnskap og forståelse for de av oss som bryter med normer for kjønn og seksualitet.

Historisk bakgrunn for Pride

I 2019 er det 50 år siden starten på den moderne homokampen. Natt til 28. juni 1969 hadde folk sett seg lei av politiets trakassering av skeive og bestemte seg for å kjempe tilbake på utestedet Stonewall Inn i New York. Siden den gang har Pride blitt arrangert over hele verden. Vi feirer pride for å markere at vi er stolte av mangfoldet, hva vi gjør, hvordan vi ser ut, hvem vi elsker og hva vi synes er viktig. FRI arrangerer Pride-festivaler over hele landet.

Hovedsponsorer

Oppland fylkeskommune logo

Sponsorer

Noen av våre mange samarbeidspartnere